Aktywny Nauczyciel Facebook
Aktywny Nauczyciel You Tube
Aktywny Nauczyciel Instagram
Visit page main
  • Start
  • Rady Pedagogiczne
  • Pracownie AI i STEM
  • Darmowe webinary
  • Wideoszkolenia
  • Wiedza
  • Strefa korzyści
  • Pomoce dydaktyczne
  • Pakiety szkoleń
  • Pakiet edukacja 360
  • Kontakt
  • Zaloguj się...

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – wszystko co najważniejsze

Zrozumienie specyficznych trudności w uczeniu się


Specyficzne trudności w uczeniu się to zaburzenia o podłożu neurologicznym, które utrudniają lub uniemożliwiają uczniowi opanowanie określonych umiejętności szkolnych. Specyficzne trudności w uczeniu się nie są spowodowane czynnikami środowiskowymi, takimi jak zaniedbanie, przemoc czy trudności w nauce spowodowane nieadekwatnym poziomem nauczania.


Do najczęstszych specyficznych trudności w uczeniu się należą:

  • dysleksja, czyli trudności w czytaniu i pisaniu,

  • dysgrafia, czyli trudności w pisaniu,

  • dysortografia, czyli trudności w poprawnym pisaniu wyrazów,

  • dyskalkulia, czyli trudności w liczeniu i matematyce,

W związku z tym, że powyższe trudności występują u uczniów coraz częściej zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są organizowane w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.

Visit our website

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?


Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to rodzaj terapii pedagogicznej, która ma na celu korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowych dziecka. Głównym celem zajęć jest pomoc uczniowi w pokonaniu trudności uniemożliwiających mu uzyskiwanie dobrych wyników w szkole, budowanie u ucznia adekwatnej samooceny oraz stworzenie uczniowi możliwości wszechstronnego rozwoju.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzi specjalista, posiadający odpowiednie kwalifikacje, takie jak:

  • terapeuta pedagogiczny.


Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne - dla kogo są przeznaczone?


Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są przeznaczone dla uczniów, którzy wykazują trudności w uczeniu się. Trudności te mogą być spowodowane różnymi czynnikami, takimi jak:

  • specyficzne trudności w uczeniu się,

  • zaburzenia rozwoju emocjonalnego

  • zaburzenia komunikacji,

  • zaburzenia sensoryczne,

  • choroby przewlekłe,


Podstawa prawna


Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532) - § 11.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są organizowane dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego lub posiadających opinię o specyficznych trudnościach w nauce.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są organizowane na podstawie rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i są kierowane do wszystkich uczniów wymagających wsparcia w szkole, w tym również do uczniów z niepełnosprawnością, którzy mogą korzystać zarówno z zajęć rewalidacyjnych, jak i zajęć organizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Obowiązkiem dyrektora szkoły jest zapewnienie tym uczniom dostępu do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Dyrektor szkoły może również zdecydować o zorganizowaniu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów bez orzeczenia lub opinii, którzy wykazują trudności w uczeniu się.


Organizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych


Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mogą być prowadzone w formie indywidualnej lub grupowej. Zajęcia indywidualne są przeznaczone dla uczniów z najcięższymi zaburzeniami. Zajęcia grupowe są prowadzone dla uczniów z mniej nasilonymi zaburzeniami.

Liczba uczestników zajęć korekcyjno-kompensacyjnych zależy od rodzaju zaburzenia oraz poziomu zaawansowania uczniów. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce  mogą być prowadzone w grupie liczącej do 5 uczniów.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne powinny być prowadzone w atmosferze sprzyjającej uczeniu się. Uczeń powinien czuć się bezpiecznie i komfortowo. Zajęcia powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia.


Dokumentacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych


Prowadzący zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są zobowiązani do prowadzenia dokumentacji zajęć. Dokumentacja zajęć powinna zawierać następujące informacje:

  • dane ucznia,

  • orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (jeśli uczeń posiada orzeczenie) lub opinie o występowaniu specyficznych trudności w uczeniu się,

  • cele zajęć,

  • treści programowe,

  • metody i formy pracy,

  • obserwacje i wnioski.

Dokumentacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych powinna być przechowywana w szkole.



Metody i formy pracy na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych


Na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych wykorzystywane są różnorodne metody i formy pracy. Metody pracy to sposoby postępowania w celu osiągnięcia określonego celu. Formy pracy to sposoby zorganizowania procesu nauczania i uczenia się.


Do najczęstszych metod pracy na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych należą:

  • metody aktywizujące, takie jak:

    • burza mózgów,

    • dyskusja,

    • gry i zabawy dydaktyczne,

  • metody terapeutyczne, takie jak:

    • relaksacja,

    • trening uważności,

    • trening umiejętności społecznych,

  • metody nauczania bezpośredniego, takie jak:

    • ćwiczenia,

    • powtarzanie,

    • utrwalanie.

Do najczęstszych form pracy na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych należą:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupie.


Przykłady programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas 1-3 oraz klas 4-8


Przykładowy program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas 1-3 może obejmować następujące treści:

  • ćwiczenia usprawniające spostrzeganie wzrokowe,

  • ćwiczenia usprawniające spostrzeganie słuchowe,

  • ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową,

  • ćwiczenia rozwijające orientację w przestrzeni,

  • ćwiczenia rozwijające pamięć i koncentrację uwagi,

  • ćwiczenia rozwijające myślenie logiczne,

  • ćwiczenia rozwijające umiejętności czytania i pisania.


Przykładowy program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas 4-8 może obejmować następujące treści:

  • ćwiczenia usprawniające spostrzeganie wzrokowe,

  • ćwiczenia usprawniające spostrzeganie słuchowe,

  • ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową,

  • ćwiczenia rozwijające orientację w przestrzeni,

  • ćwiczenia rozwijające pamięć i koncentrację uwagi,

  • ćwiczenia rozwijające myślenie logiczne,

  • ćwiczenia rozwijające umiejętności czytania i pisania,

  • ćwiczenia rozwijające umiejętności matematyczne,

  • ćwiczenia rozwijające umiejętności językowe,

  • ćwiczenia rozwijające umiejętności społeczne.


Ocena efektywności zajęć korekcyjno-kompensacyjnych


Efektywność zajęć korekcyjno-kompensacyjnych można oceniać na podstawie następujących kryteriów:

  • poprawa umiejętności szkolnych ucznia,

  • poprawa samooceny ucznia,

  • poprawa funkcjonowania ucznia w szkole i w środowisku społecznym.

Ocenę efektywności zajęć korekcyjno-kompensacyjnych przeprowadzają nauczyciele, specjaliści prowadzący zajęcia


Podsumowanie


Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są ważną formą wsparcia dla uczniów z trudnościami w uczeniu się. Zajęcia te mają na celu pomoc uczniowi w pokonaniu trudności uniemożliwiających mu uzyskiwanie dobrych wyników w szkole, budowanie u ucznia adekwatnej samooceny oraz stworzenie uczniowi możliwości wszechstronnego rozwoju.

Oto kilka wskazówek dla nauczycieli, którzy chcą organizować zajęcia korekcyjno-kompensacyjne:

  • Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne powinny być prowadzone przez specjalistów, posiadających odpowiednie kwalifikacje.

  • Zajęcia powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia.

  • Zajęcia powinny być prowadzone w atmosferze sprzyjającej uczeniu się.

  • Nauczyciel powinien współpracować z rodzicami ucznia.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mogą przynieść wiele korzyści dla uczniów z trudnościami w uczeniu się. Zajęcia te mogą pomóc uczniowi w uzyskaniu sukcesu w szkole i w życiu.


Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – szkolenia dla nauczycieli – aktywnynauczyciel.pl

Szkolenia są ważną formą doskonalenia zawodowego nauczycieli, którzy chcą zdobyć wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Sprawdź program szkolenia i zapisz się indywidualnie lub zgłoś swoją placówkę edukacyjną.



Powiązane tematy

Jak pracować z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)?


Przyszłość należy do kreatywnych.

Kreatywność to najważniejsza kompetencja naszych czasów. Zobacz jak rozwijać kreatywność w edukacji i co ma z tym wspólnego Chat GPT?



Szkolenia dla nauczycieli
  • Start
  • Rady Pedagogiczne
  • Pracownie AI i STEM
  • Darmowe webinary
  • Wideoszkolenia
  • Wiedza
  • Strefa korzyści
  • Pomoce dydaktyczne
  • Pakiety szkoleń
  • Pakiet edukacja 360
  • Kontakt
  • Zaloguj się...

kontakt@aktywnynauczyciel.pl

Akredytacja Pomorskiego Kuratora Oświaty

Wpis do ewidencji Placówek Doskonalenia Nauczycieli prowadzonej przez woj. pomorskie nr 3/2020

Copyright ©2025 2AM

Aktywny Nauczyciel Facebook
Aktywny Nauczyciel YouTube
Aktywny Nauczyciel Instagram
Aktywny Nauczyciel Instagram
Aktywny Nauczyciel Linkedin
Cookies
Korzystamy z plików cookies, by móc jak najlepiej dostosować stronę do Twoich potrzeb. Odwiedzając tę stronę, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies.

Necessary cookies are crucial for the website to function and cannot be switched off in our systems. They are usually only set in response to actions made by you which amount to a request for services, such as setting your privacy preferences, logging in or filling in forms. You can set your browser to block or alert you about these cookies, but some parts of the site will not then work. These cookies do not store any personally identifiable information.


Functional cookies enable the website to provide enhanced functionality and personalization. They may be set by us or by third party providers whose services we have added to our pages. If you do not allow these cookies then some or all of these services may not function properly.


Targeting cookies may be set through our site by our advertising partners. They may be used by those companies to build a profile of your interests and show you relevant adverts on other sites. They do not store directly personal information, but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies, you will experience less targeted advertising.


Performance cookies allow us to count visits and traffic sources so we can measure and improve the performance of our site. They help us to know which pages are the most and least popular and see how visitors move around the site. All information these cookies collect is aggregated and therefore anonymous. If you do not allow these cookies we will not know when you have visited our site, and will not be able to monitor its performance.


Uncategorized cookies are cookies that don’t have a category according to their type or purporse.