Aktywny Nauczyciel Facebook
Aktywny Nauczyciel You Tube
Aktywny Nauczyciel Instagram
Visit page main
  • Start
  • Rady Pedagogiczne
  • Pracownie AI i STEM
  • Darmowe webinary
  • Wideoszkolenia
  • Wiedza
  • Strefa korzyści
  • Pomoce dydaktyczne
  • Pakiety szkoleń
  • Pakiet edukacja 360
  • Kontakt
  • Zaloguj się...

Sztuczna inteligencja (AI) w edukacji - najlepsze rozwiązania wspierające pracę nauczycieli


Szkolenia dla nauczycieli

Czym jest sztuczna inteligencja?


Sztuczna inteligencja (AI) to dziedzina informatyki zajmująca się tworzeniem systemów komputerowych wykonujących zadania, które normalnie wymagają ludzkiego myślenia. AI może obejmować wiele różnych technologii, w tym uczenie maszynowe, przetwarzanie języka naturalnego, rozpoznawanie obrazów lub przetwarzanie głosu.

AI umożliwia komputerom analizowanie dużych ilości danych i wykonywanie skomplikowanych obliczeń, co pozwala nauczycielom, naukowcom, przedsiębiorcom i innym specjalistom na podejmowanie lepszych decyzji i rozwiązywanie trudnych problemów.

AI jest wykorzystywana w wielu dziedzinach, takich jak medycyna, finanse, marketing, przemysł i edukacja.


AI jest jednym z najważniejszych trendów technologicznych przyszłości, jednak stwarza też wyzwania, takie jak zagrożenie prywatności i bezpieczeństwa danych oraz wpływ na rynek pracy.



Jak sztuczna inteligencja może pomóc nauczycielom w planowaniu i prowadzeniu zajęć?


Sztuczna inteligencja (AI) może znacznie ułatwić pracę nauczycielom, pomagając w planowaniu i prowadzeniu zajęć w różnych obszarach edukacji. Dzięki wykorzystaniu AI, nauczyciele mogą dostosować swoje podejście do nauczania, aby lepiej spełnić potrzeby każdego ucznia.


Jednym z najważniejszych narzędzi AI dla nauczycieli jest uczenie maszynowe. Uczenie maszynowe polega na analizowaniu dużej ilości danych i wykorzystaniu ich do uczenia się i przewidywania wyników. W przypadku nauczycieli, AI może analizować dane o postępach uczniów i dostosowywać podejście do nauczania.

AI może również pomóc w planowaniu lekcji. Nauczyciele mogą generować treści nauczania, testy i ćwiczenia, które są dostosowane do indywidualnych potrzeb każdego ucznia.


AI może wspierać pracę nauczyciela w następujący sposób:


  1. Analiza danych - takich jak wyniki testów i oceny uczniów oraz pomoc w identyfikacji obszarów, które wymagają więcej uwagi i lepszych wyników.

  2. Indywidualne podejście - indywidualizacja nauczania uwzględniająca styl uczenia się każdego ucznia i postępy w nauce.

  3. Personalizacja materiałów edukacyjnych - dzięki czemu nauczanie staje się bardziej angażujące i skuteczne np. udział w wirtualnych korepetycjach, dostosowywanie pytań testowych oraz tworzenie ścieżek edukacyjnych dopasowanych do ucznia.

  4. Automatyzacja zadań administracyjnych - takich jak ocenianie prac i prowadzenie dokumentacji.

  5. Wspieranie nauczania online - dzięki czemu nauczanie staje się bardziej interaktywne i angażujące, a uczniowie mają więcej możliwości interakcji z nauczycielami i innymi uczniami.

  6. Zapewnienie wsparcia dla uczniów z niepełnosprawnościami - takich jak dysleksja czy zaburzenia ze spektrum autyzmu.

  7. Automatyczne tłumaczenie języków - dzięki czemu uczniowie, mogą mieć łatwiejszy dostęp do materiałów edukacyjnych z całego świata.



Jakie są najlepsze rozwiązania wykorzystujące AI w edukacji?


ChatGPT to duży model językowy trenowany przez OpenAI. Jest to sztuczna inteligencja, która może rozmawiać z ludźmi w naturalnym języku i odpowiadać na różne pytania, udzielać informacji lub udzielać pomocy w różnych zadaniach, takich jak tłumaczenie lub pisanie tekstu.

Zobacz więcej: https://chat.openai.com/chat


DALL-E 3 to zaawansowany generator obrazów, który na podstawie krótkiego opisu, potrafi stworzyć realistyczne i oryginalne obrazy. Narzędzie to może mieć zastosowanie w wielu dziedzinach, takich jak projektowanie, reklama, czy też tworzenie treści multimedialnych.



Więcej rozwiązań wykorzystujących AI w edukacji znajduje się w tym narzędziowniku.

To kolekcja zawierająca narzędzia wspierające tworzenie treści, generowanie multimediów (w formie obrazów, prezentacji lub mówiących awatarów) oraz takie, które pozwalają na wykrycie czy tekst został napisany przez człowieka, czy też wygenerowany za pomocą sztucznej inteligencji.


Jak sprawdzić czy praca jest napisana samodzielnie przez ucznia, czy też wygenerował ją automat. Jak sprawdzić plagiat?


W dzisiejszych czasach, gdy dostępne są zaawansowane narzędzia do generowania automatycznych tekstów, a plagiat stał się coraz bardziej powszechny, sprawdzenie, czy praca została napisana przez ucznia czy przez automat, staje się coraz bardziej skomplikowane.


Jednym z podejść jest analiza stylu pisania. Nauczyciel może porównać styl pisania w pracy z innymi pracami ucznia i sprawdzić, czy występują znaczne różnice. Jeśli uczeń użył słów lub zwrotów, które nie są charakterystyczne dla jego stylu pisania, może to sugerować, że praca została wygenerowana przez automat.

Innym podejściem jest analiza struktury dokumentu. Automatycznie generowane prace często mają określone wzorce strukturalne i formatowanie, które są różne od pracy napisanej przez człowieka. Nauczyciel może porównać strukturę pracy z innymi pracami studenta i zauważyć ewentualne nieprawidłowości.

Jeszcze innym sposobem może być wykorzystanie narzędzi informatycznych, które analizują podobieństwo tekstu z innymi pracami w swojej bazie danych oraz w Internecie.


AI w edukacji szansa, czy zagrożenie?


Technologie sztucznej inteligencji to szansa, ale jednocześnie pewne zagrożenia.

Po stronie szans znajdują się:

  1. Personalizacja nauczania - AI pozwala na personalizację nauczania, uwzględniając indywidualne potrzeby i styl uczenia się każdego ucznia. Dzięki temu nauczanie staje się bardziej efektywne i angażujące.

  2. Wsparcie dla nauczycieli - AI może pomóc nauczycielom w automatyce niektórych zadań, takich jak ocenianie prac i dokumentacja, co daje nauczycielom więcej czasu na przygotowanie lekcji i pracę z uczniami.

  3. Wspieranie edukacji online - AI może pomóc w prowadzeniu edukacji online, która staje się coraz bardziej popularna, szczególnie w czasie pandemii.

  4. Rozwijanie umiejętności przyszłości - AI jest ważnym narzędziem w rozwijaniu umiejętności potrzebnych w przyszłości, takich jak programowanie i analiza danych.

  5. Wykrywanie plagiatu - AI może pomóc w wykrywaniu plagiatu, co pomaga w zachowaniu uczciwości w nauce.


Po stronie zagrożeń można wymienić:

  1. Zastąpienie nauczycieli - AI może zastąpić nauczycieli w niektórych powtarzalnych zadaniach.

  2. Uzależnienie od technologii - Wprowadzenie AI może prowadzić do uzależnienia od technologii i osłabienia zdolności uczniów do myślenia krytycznego.

  3. Bezpieczeństwo danych - AI zbiera wiele danych na temat uczniów, co może prowadzić do naruszenia prywatności i bezpieczeństwa danych.

  4. Błędy w systemie - AI jest tylko tak dobra, jakie są jej algorytmy i dane, które ją napędzają. Błędy w systemie mogą prowadzić do błędów w ocenianiu i błędnych decyzji.


Sztuczna inteligencja w edukacji ma ogromny potencjał, ale należy uważnie zastanowić się nad jej mądrym wprowadzeniem i monitorować jej wpływ na procesy edukacyjne, aby wykorzystać korzyści i uniknąć możliwych zagrożeń. Wszystkie możliwości AI opierają się na analizie dużej ilości danych, więc ważne jest, aby zachować prywatność i bezpieczeństwo danych uczniów. Wraz z postępem technologii AI, można oczekiwać, że będzie ona odgrywać coraz większą rolę w planowaniu i prowadzeniu zajęć dla nauczycieli na całym świecie.



Sprawdź też:

Narzędziownik przedmiotowy - sztuczna inteligencja w edukacji

Kolekcja zawiera:

  • Narzędzia wspierające tworzenie treści

  • Narzędzia do generowania multimediów

  • Narzędzia do wykrywania plagiatów

Zobacz lub pobierz: bit.ly/ai-w-edukacji


Zobacz więcej:

Jak kształtować kompetencje przyszłości?

Czym są kompetencje przyszłości? Jaki mają wpływ na nasze codzienne życie? Jak rozwijać kompetencje przyszłości w szkole?

Przyszłość należy do kreatywnych.

Kreatywność to najważniejsza kompetencja naszych czasów. Zobacz jak rozwijać kreatywność w edukacji i co ma z tym wspólnego Chat GPT?


Visit our website
  • Start
  • Rady Pedagogiczne
  • Pracownie AI i STEM
  • Darmowe webinary
  • Wideoszkolenia
  • Wiedza
  • Strefa korzyści
  • Pomoce dydaktyczne
  • Pakiety szkoleń
  • Pakiet edukacja 360
  • Kontakt
  • Zaloguj się...

kontakt@aktywnynauczyciel.pl

Akredytacja Pomorskiego Kuratora Oświaty

Wpis do ewidencji Placówek Doskonalenia Nauczycieli prowadzonej przez woj. pomorskie nr 3/2020

Copyright ©2025 2AM

Aktywny Nauczyciel Facebook
Aktywny Nauczyciel YouTube
Aktywny Nauczyciel Instagram
Aktywny Nauczyciel Instagram
Aktywny Nauczyciel Linkedin
Cookies
Korzystamy z plików cookies, by móc jak najlepiej dostosować stronę do Twoich potrzeb. Odwiedzając tę stronę, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies.

Necessary cookies are crucial for the website to function and cannot be switched off in our systems. They are usually only set in response to actions made by you which amount to a request for services, such as setting your privacy preferences, logging in or filling in forms. You can set your browser to block or alert you about these cookies, but some parts of the site will not then work. These cookies do not store any personally identifiable information.


Functional cookies enable the website to provide enhanced functionality and personalization. They may be set by us or by third party providers whose services we have added to our pages. If you do not allow these cookies then some or all of these services may not function properly.


Targeting cookies may be set through our site by our advertising partners. They may be used by those companies to build a profile of your interests and show you relevant adverts on other sites. They do not store directly personal information, but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies, you will experience less targeted advertising.


Performance cookies allow us to count visits and traffic sources so we can measure and improve the performance of our site. They help us to know which pages are the most and least popular and see how visitors move around the site. All information these cookies collect is aggregated and therefore anonymous. If you do not allow these cookies we will not know when you have visited our site, and will not be able to monitor its performance.


Uncategorized cookies are cookies that don’t have a category according to their type or purporse.