Aktywny Nauczyciel Facebook
Aktywny Nauczyciel You Tube
Aktywny Nauczyciel Instagram
Visit page main
  • Start
  • Rady Pedagogiczne
  • Pracownie AI i STEM
  • Darmowe webinary
  • Wideoszkolenia
  • Wiedza
  • Strefa korzyści
  • Pomoce dydaktyczne
  • Pakiety szkoleń
  • Pakiet edukacja 360
  • Kontakt
  • Zaloguj się...

Jak pracować z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)?


Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi są w każdej klasie na każdym poziomie edukacyjnym (to nie tylko uczniowie z niepełnosprawnościami lub tacy, którzy posiadają dokument z poradni psychologiczno-pedagogicznej w postaci opinii lub orzeczenia).


Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to uczniowie z niepełnosprawnościami posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jak i uczniowie, którzy posiadają opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jednak nauczyciele pracujący z dziećmi powinni pamiętać, że dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nie zawsze będzie posiadało dokument z poradni psychologiczno-pedagogicznej w postaci opinii lub orzeczenia. Dlatego ważne jest właściwe rozpoznanie dziecka ze szczególnym uwzględnieniem trudności. Właściwa identyfikacja trudności dokonywana przez nauczyciela na podstawie obserwacji i bieżącej pracy przyczynia się do udzielenia uczniowi wsparcia i pomocy w zakresie funkcjonowania poznawczego i społecznego wśród rówieśników.


Jak identyfikować uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)?


Identyfikacja uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi jest kluczowa dla zapewnienia im odpowiedniego wsparcia edukacyjnego. Oto kilka sposobów, które mogą pomóc nauczycielom zidentyfikować uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

  1. Obserwacja. Nauczyciele powinni dokładnie obserwować swoich uczniów, aby zauważyć, czy mają trudności z przyswajaniem materiału lub z uczestnictwem w zajęciach.

  2. Testy i oceny, które mogą pomóc nauczycielom w zidentyfikowaniu uczniów z trudnościami w nauce. Niskie wyniki mogą wskazywać na potrzebę dodatkowej pomocy i wsparcia.

  3. Konsultacje z innymi specjalistami. Nauczyciele mogą skonsultować się z innymi specjalistami, takimi jak pedagodzy specjalni, psycholodzy szkolni lub specjaliści ds. potrzeb edukacyjnych, aby uzyskać pomoc w identyfikacji uczniów ze specjalnymi potrzebami.

  4. Ankiety i rozmowy z rodzicami. Rodzice znają swoje dzieci najlepiej i mogą dostarczyć nauczycielom informacji na temat zachowania i postępów dziecka w szkole.

  5. Dostępna dokumentacja. W niektórych przypadkach uczniowie mogą już posiadać dokumentację z wcześniejszych szkół lub placówek o swoich potrzebach edukacyjnych. Te dokumenty mogą pomóc nauczycielom w zidentyfikowaniu potrzeb ucznia i dostosowaniu zajęć do jego indywidualnych potrzeb.


Charakterystyka dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.


Charakterystyka dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest bardzo zróżnicowana, ponieważ obejmuje wiele różnych zaburzeń i schorzeń. Jednak, istnieje kilka cech, które często występują u dzieci i młodzieży ze SPE.

  1. Trudności w nauce. Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mogą mieć trudności w przyswajaniu i zapamiętywaniu wiedzy, co może wynikać z zaburzeń mowy, trudności w czytaniu, pisaniu czy matematyce.

  2. Zaburzenia emocjonalne. Często u tych dzieci i młodzieży pojawiają się zaburzenia emocjonalne, takie jak lęk, depresja, nadpobudliwość, nieśmiałość, które utrudniają skupienie i koncentrację na nauce.

  3. Zaburzenia zachowania. Często występujące u dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi są problemy z zachowaniem, takie jak agresywność, nadpobudliwość, impulsywność, brak samokontroli.

  4. Zaburzenia komunikacji. Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mogą mieć trudności w porozumiewaniu się z innymi ludźmi, zarówno w mowie, jak i w piśmie.

  5. Trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych. Ze względu na trudności w komunikacji, często dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mają trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych, co wpływa na ich rozwój osobisty.


Zasady pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.


Praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wymaga indywidualnego podejścia, dostosowania wymagań edukacyjnych i dopasowania metody nauczania do potrzeb i umiejętności dziecka.


Poniżej znajduje się kilka wskazówek, jak pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:

  1. Poznaj dziecko. Zanim zaczniesz pracować z dzieckiem, poświęć czas na poznanie jego umiejętności, potrzeb i stylu uczenia się. To pomoże Ci dostosować swoje podejście do dziecka.

  2. Wykorzystaj różne narzędzia. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi często potrzebują innych narzędzi edukacyjnych niż dzieci bez tych potrzeb. Spróbuj wykorzystać różne narzędzia, takie jak kolorowe diagramy, obrazki, filmy edukacyjne, gry, itp.

  3. Używaj jasnego języka. Kiedy pracujesz z dzieckiem, używaj prostego i jasnego języka, aby pomóc dziecku zrozumieć to, co mówisz.

  4. Używaj różnych technik nauczania. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi często wymagają innych technik nauczania niż dzieci bez tych potrzeb. Spróbuj wykorzystać różne techniki, takie jak wizualizacja, powtarzanie, stosowanie różnych zmysłów, itp.

  5. Ustal cele. Przygotuj cele, które chcesz osiągnąć w trakcie pracy z dzieckiem i skup się na ich osiągnięciu. To pomoże Ci w skuteczniejszym nauczaniu dziecka.

  6. Bądź cierpliwy. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wymagają więcej czasu i cierpliwości, aby zrozumieć i przyswoić wiedzę. Bądź cierpliwy i wykazuj zrozumienie dla dziecka.

  7. Współpracuj z rodzicami. Współpracuj z rodzicami dziecka, aby lepiej zrozumieć specjalne potrzeby ucznia i razem pracować nad jego rozwojem.

  8. Ciesz się sukcesami. Pamiętaj, aby doceniać sukcesy dziecka i cieszyć się razem z nim z każdego osiągnięcia. To pomoże w budowaniu pewności siebie i motywacji do dalszej nauki.


Zasady oceniania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.


Ocenianie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powinno odbywać się z zachowaniem zasad równości i indywidualizacji.

  1. Równość - oceny uczniów ze SPE powinny być oparte na tych samych kryteriach co oceny innych uczniów. Jednak, w przypadku uczniów ze SPE, nauczyciel powinien wziąć pod uwagę ich specyficzne potrzeby edukacyjne i dostosować kryteria oceny, aby były bardziej adekwatne do ich umiejętności.

  2. Indywidualizacja - ocena uczniów ze SPE powinna uwzględniać ich indywidualne umiejętności, potrzeby i postępy. W związku z tym, nauczyciel powinien dostosować sposób oceniania do potrzeb każdego ucznia ze SPE, stosując np. różne formy i rodzaje oceniania, takie jak testy ustne, pisemne, prace domowe czy projekty.


Dodatkowo, należy pamiętać, że ocena uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powinna być dokładna i uczciwa, a jej celem powinno być wspieranie ich rozwoju i postępów w nauce. W przypadku, gdy ocena jest niemożliwa lub nieadekwatna do umiejętności ucznia, nauczyciel powinien szukać innych sposobów, aby ocenić postępy ucznia w sposób bardziej adekwatny mając na uwadze jego potrzeby edukacyjne.


Praktyczne wskazówki dla nauczycieli, którzy pracują z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.


  1. Dopasuj swoje podejście do indywidualnych potrzeb dziecka.

  2. Używaj różnych technik nauczania, aby pomóc dziecku w przyswajaniu wiedzy.

  3. Wspieraj dziecko emocjonalnie i pomagaj mu radzić sobie z trudnościami.

  4. Twórz pozytywną atmosferę w klasie, która sprzyja nauce i rozwojowi.

  5. Ustal cele i kroki do ich osiągnięcia, aby dziecko miało jasno wyznaczone cele do pracy.

  6. Współpracuj z rodzicami dziecka, aby lepiej zrozumieć jego potrzeby i umiejętności.

  7. Doceniaj sukcesy dziecka i pomagaj mu budować poczucie własnej wartości.

  8. Bądź cierpliwy i wykazuj zrozumienie dla dziecka, ponieważ proces nauki może wymagać czasu

  9. Używaj różnorodnych metod i narzędzi dydaktycznych, takich jak modele, wizualizacje, gry, filmy i różnorodne technologie, aby ułatwić przyswajanie wiedzy i rozwijanie umiejętności.

  10. Umożliwiaj dziecku dostęp do dodatkowych źródeł wsparcia, takich jak terapia zajęciowa, psycholog, logopeda, pedagog specjalny, by pomóc mu w pokonywaniu trudności i osiąganiu celów.

  11. Wykazuj zainteresowanie i aktywnie słuchaj potrzeb dziecka oraz podejmuj inicjatywę w dziedzinie jego rozwijania.

  12. Twórz z dzieckiem i jego rodziną programy wsparcia, które będą uwzględniały jego indywidualne potrzeby i cele.

  13. Ucz się na bieżąco, rozwijając swoje umiejętności i wiedzę na temat pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.


Ważne jest, aby nauczyciele pamiętali, że każde dziecko jest inne i wymaga indywidualnego podejścia. Identyfikacja i odpowiednie działania skierowane do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi są kluczowe dla zapewnienia im najlepszego wsparcia edukacyjnego.


Zobacz także:

Strona internetowa: https://aktywnynauczyciel.pl

Katalog szkoleń Rad Pedagogicznych: https://aktywnynauczyciel.pl/rady-pedagogiczne

Program Laboratoria Przyszłości: https://aktywnynauczyciel.pl/laboratoria-przyszlosci


Visit our website
  • Start
  • Rady Pedagogiczne
  • Pracownie AI i STEM
  • Darmowe webinary
  • Wideoszkolenia
  • Wiedza
  • Strefa korzyści
  • Pomoce dydaktyczne
  • Pakiety szkoleń
  • Pakiet edukacja 360
  • Kontakt
  • Zaloguj się...

kontakt@aktywnynauczyciel.pl

Akredytacja Pomorskiego Kuratora Oświaty

Wpis do ewidencji Placówek Doskonalenia Nauczycieli prowadzonej przez woj. pomorskie nr 3/2020

Copyright ©2025 2AM

Aktywny Nauczyciel Facebook
Aktywny Nauczyciel YouTube
Aktywny Nauczyciel Instagram
Aktywny Nauczyciel Instagram
Aktywny Nauczyciel Linkedin
Cookies
Korzystamy z plików cookies, by móc jak najlepiej dostosować stronę do Twoich potrzeb. Odwiedzając tę stronę, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies.

Necessary cookies are crucial for the website to function and cannot be switched off in our systems. They are usually only set in response to actions made by you which amount to a request for services, such as setting your privacy preferences, logging in or filling in forms. You can set your browser to block or alert you about these cookies, but some parts of the site will not then work. These cookies do not store any personally identifiable information.


Functional cookies enable the website to provide enhanced functionality and personalization. They may be set by us or by third party providers whose services we have added to our pages. If you do not allow these cookies then some or all of these services may not function properly.


Targeting cookies may be set through our site by our advertising partners. They may be used by those companies to build a profile of your interests and show you relevant adverts on other sites. They do not store directly personal information, but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies, you will experience less targeted advertising.


Performance cookies allow us to count visits and traffic sources so we can measure and improve the performance of our site. They help us to know which pages are the most and least popular and see how visitors move around the site. All information these cookies collect is aggregated and therefore anonymous. If you do not allow these cookies we will not know when you have visited our site, and will not be able to monitor its performance.


Uncategorized cookies are cookies that don’t have a category according to their type or purporse.