Aktywny Nauczyciel Facebook
Aktywny Nauczyciel You Tube
Aktywny Nauczyciel Instagram
Visit page main
  • Start
  • Rady Pedagogiczne
  • Pracownie AI i STEM
  • Darmowe webinary
  • Wideoszkolenia
  • Wiedza
  • Strefa korzyści
  • Pomoce dydaktyczne
  • Pakiety szkoleń
  • Pakiet edukacja 360
  • Kontakt
  • Zaloguj się...

Jak rozmawiać z uczniami o wykorzystaniu sztucznej inteligencji na lekcji?


Czy Twoi uczniowie wykorzystują ChatGPT do pisania prac lub rozwiązywania zadań?

Jak sprawdzić, czy praca jest napisana przez ucznia samodzielnie?

Czy nauczyciel musi być detektywem?

Zobacz zalecaną strategię.


Sztuczna inteligencja (AI) to symulacja ludzkiej inteligencji. To duży zbór danych, które pozwalają na szybką analizę zadanego pytania i automatyczne wygenerowanie odpowiedzi w formie tekstu lub dowolnych multimediów.

Wprowadzenie ChatGPT wywołało sporo kontrowersji związanych z zagrożeniami wykorzystania tej technologii przez uczniów do generowania wypracowań, streszczeń, podsumowań lub pisemnych odpowiedzi przez zadanie pytania chatbotowi i wklejenie tej odpowiedzi jako własnej. ChatGPT umożliwia generowanie dowolnej treści więc z pewnością zadania lub prace pisemne są lub będą przygotowane w ten sposób przez Twoich uczniów.


Sztuczna inteligencja w edukacji jakie są fakty?

Fakt1

Chat GPT i inne rozwiązania są częścią naszej rzeczywistości i nie ma sensu udawać, że nie wiemy o co chodzi lub nas to nie dotyczy. Wasi uczniowie dawno korzystają z takich technologii lub będą korzystać w tym roku szkolnym.


Fakt 2

Bardzo problematyczne i dyskusyjne jest też całkowite zakazanie korzystania z technologii w szkole lub zakaz używania tego typu rozwiązań. To trochę tak jak z zakazem używania smartfonów w szkole, kto chce i tak z nich korzysta w ukryciu.


Fakt 3

Nie ma idealnego narzędzia, które potrafi odróżnić tekst napisany przez ucznia samodzielnie od tego który jest wygenerowany przez ChatGPT (najlepsze systemy do wykrywanie plagiatów mają max. 80% skuteczności). Z drugiej strony nie chodzi przecież o to, żeby nauczyciel był detektywem i skupiał się tylko na tym czy uczeń przygotował pracę samodzielnie, czy też wykorzystał do tego dodatkowe narzędzia, które zrobiły to za niego.

 

Jak sobie z tym poradzić? Czy nauczyciel musi być detektywem? Zalecana strategia.

Krok 1

Porozmawiaj o tym z innymi nauczycielami i wprowadźcie takie same zasady na terenie całej szkoły, a następnie rozpocznij dyskusję z uczniami.

Zapytaj swoich uczniów o to czy korzystają ze sztucznej inteligencji i do czego ją wykorzystują.

  • Czy słyszeliście o sztucznej inteligencji i ChatGPT? Co o tym myślicie?

  • Do czego waszym zdaniem powinna być wykorzystana sztuczna inteligencja?

  • Jakie szanse i jakie zagrożenia waszym zdaniem stwarza sztuczna inteligencja?

 

Wprowadź jasne zasady. Pokaż, że wiesz o co chodzi. Powiedz, że też korzystasz ze sztucznej inteligencji i otwarcie śmiało podchodzisz do tematu.

 

Krok 2

ChatGPT i inne generatory treści robią to często w sposób schematyczny więc własne doświadczenie związane z korzystaniem z tych narzędzi oraz znajomość uczniów często podpowiedzą wam czy uczeń wykonał pracę samodzielnie.


Ale możesz też zrobić to inaczej.

Powiedz swoim uczniom, że mogą korzystać z ChatGPT lub innych generatorów treści w swoich pracach, ale tylko wtedy, gdy wykorzystują to jako cytat. Dokładnie tak samo jak teraz cytują dowolne inne źródło np. tekst z portalu Wikipedia przez oznaczenie tego w tekście oraz dodanie przypisu z linkiem do źródła oraz komendą (promptem) którego użyli do wygenerowanej zawartości.

Każde wykorzystanie materiałów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję i nie oznaczonych w odpowiedni sposób będzie traktowane jako oszustwo.

Jeśli znajdziesz zawartość wygenerowaną przez sztuczną inteligencję niech to będzie ciekawa okazja do nauki.


Warto zwrócić uwagę na to, że jesteśmy na początku drogi, a w niedalekiej przyszłości powstaną systemy jeszcze doskonalsze niż ChatGPT lub inne teraz dostępne rozwiązania.

 

Zobacz więcej, jak usprawnić swoją pracę oraz wykorzystać sztuczną inteligencję z korzyścią dla nauczyciela i ucznia?
Dołącz do tego szkolenia lub zapisz wszystkich nauczycieli z placówki.




Powiązane tematy

Sztuczna inteligencja (AI) w edukacji - najlepsze rozwiązania wspierające pracę nauczycieli.

Zobacz czym jest sztuczna inteligencja i jak AI może pomóc nauczycielom w planowaniu zajęć?


Przyszłość należy do kreatywnych.

Kreatywność to najważniejsza kompetencja naszych czasów. Zobacz jak rozwijać kreatywność w edukacji i co ma z tym wspólnego Chat GPT?


Szkolenia dla nauczycieli
  • Start
  • Rady Pedagogiczne
  • Pracownie AI i STEM
  • Darmowe webinary
  • Wideoszkolenia
  • Wiedza
  • Strefa korzyści
  • Pomoce dydaktyczne
  • Pakiety szkoleń
  • Pakiet edukacja 360
  • Kontakt
  • Zaloguj się...

kontakt@aktywnynauczyciel.pl

Akredytacja Pomorskiego Kuratora Oświaty

Wpis do ewidencji Placówek Doskonalenia Nauczycieli prowadzonej przez woj. pomorskie nr 3/2020

Copyright ©2025 2AM

Aktywny Nauczyciel Facebook
Aktywny Nauczyciel YouTube
Aktywny Nauczyciel Instagram
Aktywny Nauczyciel Instagram
Aktywny Nauczyciel Linkedin
Cookies
Korzystamy z plików cookies, by móc jak najlepiej dostosować stronę do Twoich potrzeb. Odwiedzając tę stronę, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies.

Necessary cookies are crucial for the website to function and cannot be switched off in our systems. They are usually only set in response to actions made by you which amount to a request for services, such as setting your privacy preferences, logging in or filling in forms. You can set your browser to block or alert you about these cookies, but some parts of the site will not then work. These cookies do not store any personally identifiable information.


Functional cookies enable the website to provide enhanced functionality and personalization. They may be set by us or by third party providers whose services we have added to our pages. If you do not allow these cookies then some or all of these services may not function properly.


Targeting cookies may be set through our site by our advertising partners. They may be used by those companies to build a profile of your interests and show you relevant adverts on other sites. They do not store directly personal information, but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies, you will experience less targeted advertising.


Performance cookies allow us to count visits and traffic sources so we can measure and improve the performance of our site. They help us to know which pages are the most and least popular and see how visitors move around the site. All information these cookies collect is aggregated and therefore anonymous. If you do not allow these cookies we will not know when you have visited our site, and will not be able to monitor its performance.


Uncategorized cookies are cookies that don’t have a category according to their type or purporse.