Aktywny Nauczyciel Facebook
Aktywny Nauczyciel You Tube
Aktywny Nauczyciel Instagram
Visit page main
  • Start
  • Rady Pedagogiczne
  • Pracownie AI i STEM
  • Darmowe webinary
  • Wideoszkolenia
  • Wiedza
  • Strefa korzyści
  • Pomoce dydaktyczne
  • Pakiety szkoleń
  • Pakiet edukacja 360
  • Kontakt
  • Zaloguj się...

Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do tworzenia treści? Praktyczny przewodnik pisania promptów dla nauczycieli


Szkolenia dla nauczycieli

W dzisiejszych czasach, szybko rozwijające się technologie oferują nauczycielom nowe możliwości w zakresie tworzenia treści edukacyjnych. Jednym ze sposobów generowania treści jest wykorzystanie generatorów takich jak Chat GPT, Google Gemini lub Microsoft Copilot, które pozwalają na przygotowanie dowolnych materiałów przydatnych w pracy każdego nauczyciela.


Czym jest prompt?


Prompt w kontekście korzystania ze sztucznej inteligencji to komenda, którą użytkownik podaje, aby uzyskać oczekiwaną odpowiedź. Chat GPT lub inny generator AI nie domyśla się i udziela możliwie precyzyjnej informacji zwrotnej na podstawie otrzymanych danych więc dobry prompt musi być dobrze napisany, możliwie precyzyjnym językiem, który nie daje sztucznej inteligencji pola do nadinterpretacji. Efektywnie sformułowany prompt powinien być jasny, precyzyjny i inspirujący. Prompty są szeroko stosowane w różnych dziedzinach, od edukacji po programowanie, aby wspomagać procesy decyzyjne i twórcze zadania.

 

Dlaczego warto korzystać z promptów?


Oszczędność czasu

Za pomocą promptów nauczyciel może szybko generować treści edukacyjne, co przekłada się na oszczędność czasu, który może być przeznaczony na indywidualne wsparcie uczniów czy rozwijanie kreatywnych metod nauczania.


Indywidualizacja nauczania

Dobre prompty pozwalają na spersonalizowanie treści do potrzeb konkretnych grup czy uczniów. Nauczyciel może dostosować je do poziomu zaawansowania, zainteresowań i stylu uczenia się swoich uczniów.


Inspiracja do kreatywności

Pisanie promptów wymaga od nauczyciela kreatywności i myślenia poza schematem. To doskonałe narzędzie do stymulowania innowacyjnych podejść do nauczania oraz rozwijania kreatywności u uczniów.

 

 

Kluczowe zasady pisania dobrych promptów.


  • Prompt powinien być konkretny i jasny. Unikaj ogólnych pytań lub niejasnych fraz, ponieważ mogą prowadzić do nieprecyzyjnych odpowiedzi.

  • Używaj języka rozkazującego np. stwórz, napisz, wygeneruj, przygotuj

  • Nie musisz być uprzejmy, więc nie ma potrzeby dodawania zwrotów takich jak „proszę”, „jeśli nie masz nic przeciwko”, „dziękuję”, „chciałbym” itp. i od razu przejdź do sedna.

  • Im bardziej szczegółowy jest prompt, tym bardziej prawdopodobne jest uzyskanie odpowiedzi dopasowanej do wpisanego pytania.

  • Podziel złożone zadania na proste podpowiedzi w interaktywnej rozmowie.

  • Jeśli chcesz uzyskać rozwiniętą odpowiedź, zadawaj pytania otwarte.

  • Model jest w stanie zrozumieć prosty, codzienny język więc nie musisz używać skomplikowanych lub technicznych terminów, jeśli nie jest to konieczne.

  • Uwzględnij w podpowiedzi zamierzoną grupę odbiorców, np. jeśli odbiorca jest ekspertem w danej dziedzinie np. dla nauczycieli języka angielskiego w szkole podstawowej

  • Jeśli potrzebujesz przejrzystości lub głębszego zrozumienia tematu, pomysłu lub jakiejkolwiek informacji wykorzystaj zwroty takie jak: Wyjaśnij [wstaw konkretny temat] prostymi słowami. Wyjaśnij mi tak, jakbym był początkującym w [dziedzinie]. Napisz krok po kroku.

  • Pozwól modelowi wydobyć od Ciebie dokładne szczegóły i wymagania, zadając pytanie: Zadawaj pytania, dopóki nie będziesz miał wystarczającej ilości informacji, aby dostarczyć potrzebnych wyników np: Chcę nauczyć się programowania zadawaj mi pytania o informacje których potrzebujesz ode mnie, aby przygotować dla mnie ścieżkę nauki.

  • Jeśli to konieczne, dostarcz dodatkowy kontekst w swoim pytaniu. Możesz opisać sytuację, problem lub okoliczności, które dotyczą zadanej komendy. Np. jeśli generujesz obraz dodaj styl w jakim ma być wygenerowany.

  • Aby zapytać o konkretny temat, pomysł lub jakąkolwiek informację i chcesz sprawdzić swoje zrozumienie, możesz użyć zdania: Naucz mnie [nazwa dowolnego twierdzenia/tematu/reguły] i załącz na końcu test, ale nie rób tego testu.

  • Aby napisać esej / tekst / akapit / artykuł lub dowolny tekst, który powinien być szczegółowy: Napisz szczegółowy [artykuł/esej/tekst] na [temat], dodając wszystkie niezbędne informacje. (możesz użyć konkretnego zdania np. Zacznij od słów…

  • Aby napisać dowolny tekst, taki jak esej lub akapit, który ma być podobny do dostarczonej próbki, napisz: Postępuj zgodnie z instrukcjami: Używaj tego samego języka w oparciu o podany akapit [tytuł/tekst /esej/odpowiedź].

  • Jasno określ wymagania, jakie musi spełnić model, aby wyprodukować treść, w formie słów kluczowych, regulaminów, podpowiedzi lub instrukcji

  • Zawsze warto eksperymentować z różnymi promptami, aby znaleźć najlepszy sposób na uzyskanie oczekiwanych odpowiedzi.

  • Upewnij się, że wpisany prompt jest czytelny i nie zawiera błędów ortograficznych ani gramatycznych, które mogłyby wprowadzić model w błąd.

  • Jeśli prompt nie działa w języku polskim przetłumacz tekst na język angielski. 

 

 

Pisanie skutecznych promptów to umiejętność, która może znacząco ułatwić i przyspieszyć pracę każdego nauczyciela. Dzięki nim możliwe jest szybkie generowanie spersonalizowanych treści, co przekłada się na efektywne nauczanie oraz rozwijanie kreatywności uczniów.



Powiązane tematy:

Sztuczna inteligencja (AI) w edukacji - najlepsze rozwiązania wspierające pracę nauczycieli

Zobacz czym jest sztuczna inteligencja i jak AI może pomóc nauczycielom w planowaniu zajęć?

https://aktywnynauczyciel.pl/wiedza-sztuczna-inteligencja

 

9 najważniejszych umiejętności nauczyciela związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w edukacji – lista kontrolna

Przeczytaj i pobierz bezpłatnie

https://aktywnynauczyciel.pl/wiedza-ai-lista-kontrolna

Szkolenia dla nauczycieli
Szkolenia dla nauczycieli
  • Start
  • Rady Pedagogiczne
  • Pracownie AI i STEM
  • Darmowe webinary
  • Wideoszkolenia
  • Wiedza
  • Strefa korzyści
  • Pomoce dydaktyczne
  • Pakiety szkoleń
  • Pakiet edukacja 360
  • Kontakt
  • Zaloguj się...

kontakt@aktywnynauczyciel.pl

Akredytacja Pomorskiego Kuratora Oświaty

Wpis do ewidencji Placówek Doskonalenia Nauczycieli prowadzonej przez woj. pomorskie nr 3/2020

Copyright ©2025 2AM

Aktywny Nauczyciel Facebook
Aktywny Nauczyciel YouTube
Aktywny Nauczyciel Instagram
Aktywny Nauczyciel Instagram
Aktywny Nauczyciel Linkedin
Cookies
Korzystamy z plików cookies, by móc jak najlepiej dostosować stronę do Twoich potrzeb. Odwiedzając tę stronę, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies.

Necessary cookies are crucial for the website to function and cannot be switched off in our systems. They are usually only set in response to actions made by you which amount to a request for services, such as setting your privacy preferences, logging in or filling in forms. You can set your browser to block or alert you about these cookies, but some parts of the site will not then work. These cookies do not store any personally identifiable information.


Functional cookies enable the website to provide enhanced functionality and personalization. They may be set by us or by third party providers whose services we have added to our pages. If you do not allow these cookies then some or all of these services may not function properly.


Targeting cookies may be set through our site by our advertising partners. They may be used by those companies to build a profile of your interests and show you relevant adverts on other sites. They do not store directly personal information, but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies, you will experience less targeted advertising.


Performance cookies allow us to count visits and traffic sources so we can measure and improve the performance of our site. They help us to know which pages are the most and least popular and see how visitors move around the site. All information these cookies collect is aggregated and therefore anonymous. If you do not allow these cookies we will not know when you have visited our site, and will not be able to monitor its performance.


Uncategorized cookies are cookies that don’t have a category according to their type or purporse.