Aktywny Nauczyciel Facebook
Aktywny Nauczyciel You Tube
Aktywny Nauczyciel Instagram
Visit page main
  • Start
  • Rady Pedagogiczne
  • Pracownie AI i STEM
  • Darmowe webinary
  • Wideoszkolenia
  • Wiedza
  • Strefa korzyści
  • Pomoce dydaktyczne
  • Pakiety szkoleń
  • Pakiet edukacja 360
  • Kontakt
  • Zaloguj się...

Smartfon na lekcji.  Jak mądrze wykorzystać smartfon lub tablet podczas prowadzenia zajęć lekcyjnych w formule BYOD?


W dobie cyfryzacji i powszechnego dostępu do internetu, smartfony i tablety stały się nieodłącznym elementem życia wielu ludzi, w tym także dzieci i młodzieży. Z jednej strony, są to urządzenia, które mogą pomóc w nauce, rozwijaniu umiejętności i poszerzaniu horyzontów. Z drugiej strony, są to źródła rozproszenia, uzależnienia i zagrożeń. Jak więc mądrze wykorzystywać smartfony podczas prowadzenia zajęć lekcyjnych?

Czy są one szansą na lepszą edukację, czy raczej zagrożeniem dla niej?

W tej publikacji odpowiemy na te pytania przedstawiając zarówno pozytywne, jak i negatywne aspekty wykorzystania smartfonów uczniów w formule BYOD (Bring Your Own Device) na lekcji.

Visit our website


Smartfon na lekcji – szansa czy zagrożenie?

Korzyści z wykorzystania smartfonów na lekcji


Smartfony mogą być użytecznym narzędziem dydaktycznym, jeśli są stosowane w odpowiedni sposób i zgodnie z celami nauczania. Najważniejsze korzyści z wykorzystania smartfonów na lekcji to:

 

  • Umożliwienie dostępu do różnorodnych źródeł informacji, takich jak encyklopedie, słowniki, atlasy, portale edukacyjne, filmy lub podcasty

  • Ułatwienie komunikacji i współpracy pomiędzy uczniami i nauczycielami poprzez czaty, fora, e-mail, aplikacje do prezentacji lub quizów

  • Rozwój umiejętności cyfrowych, takich jak wyszukiwanie, ocenianie i selekcjonowanie informacji, krytyczne myślenie, tworzenie i udostępnianie treści lub ochrona danych osobowych

  • Motywacja do nauki i zaangażowanie uczniów w aktywny udział w zajęciach poprzez gamifikację, współpracę i interaktywność


Wyzwania związane z wykorzystaniem smartfonów na lekcji

 

Smartfony mogą być również źródłem problemów i trudności w procesie nauczania i uczenia się. Najważniejsze z wyzwań związanych z wykorzystaniem smartfonów na lekcji to:

 

  • Rozpraszanie uwagi uczniów i nauczycieli od głównego tematu zajęć poprzez odbieranie wiadomości, sprawdzanie mediów społecznościowych, granie w gry lub podobne

  • Utrudnienie kontroli nad tym, co uczniowie robią na swoich urządzeniach i jak wykorzystują dostępne zasoby, np. poprzez kopiowanie gotowych odpowiedzi, korzystanie z niedostosowanych lub nieprawdziwych informacji

  • Większe ryzyko wystąpienia negatywnych zjawisk społecznych i psychologicznych, takich jak cyberprzemoc oraz uzależnienie od internetu

  • Wymagania odpowiedniego przygotowania i wsparcia ze strony nauczycieli poprzez zapewnienie odpowiedniej infrastruktury technicznej i sieciowej, opracowanie regulaminu korzystania ze smartfonów na lekcji oraz szkolenia nauczycieli w zakresie umiejętności cyfrowych


Jak mądrze wykorzystywać smartfony lub tablety podczas prowadzenia zajęć lekcyjnych?


Zasady wykorzystania urządzeń mobilnych na lekcji

 

Aby smartfony były szansą na lepszą edukację, a nie zagrożeniem dla niej, należy pamiętać o kilku zasadach, do których należą:

 

  • Wykorzystanie smartfonów tylko wtedy, gdy są one niezbędne, są uzupełnieniem zajęć lub znacząco ułatwiają realizację celów nauczania

  • Planowanie i uzgadnianie z uczniami zasad i sposobów korzystania ze smartfonów na lekcji, a także monitorowanie i ocenianie efektywności ich wykorzystania

  • Dobieranie odpowiednich aplikacji i zasobów edukacyjnych, które są dostosowane do poziomu, wieku i zainteresowań uczniów

  • Współpraca z innymi nauczycielami, rodzicami i ekspertami w zakresie wykorzystania smartfonów w edukacji oraz poszukiwanie inspiracji i dobrych praktyk



Co to jest BYOD?

 

BYOD (ang. Bring Your Own Device) to koncepcja polegająca na wykorzystywaniu własnych urządzeń mobilnych (np. smartfonów, tabletów czy laptopów) przez uczniów na lekcji. Jest to sposób na zaangażowanie uczniów w aktywne uczenie się, wykorzystanie ich zainteresowań i umiejętności technologicznych oraz oszczędność kosztów związanych z zakupem i utrzymaniem sprzętu szkolnego. BYOD wymaga jednak odpowiedniego przygotowania ze strony nauczyciela, który musi zapewnić dostęp do sieci wifi, dobierać odpowiednie aplikacje i treści edukacyjne, ustalać zasady korzystania z urządzeń oraz monitorować aktywność uczniów.


Jak zaangażować uczniów w formule BYOD


Zaangażowanie uczniów w formule BYOD to wyzwanie, ale też szansa. Uczniowie, którzy mają dostęp do własnych urządzeń, są bardziej zaangażowani w proces uczenia się, ponieważ mogą uczyć się w sposób, który odpowiada ich stylowi uczenia się i zainteresowaniom.


Oto kilka wskazówek, jak zaangażować uczniów w formule BYOD:

  • Zacznij od jasnych oczekiwań. Uczniowie muszą wiedzieć, jak mają używać swoich urządzeń w szkole. Ustal jasne zasady dotyczące korzystania z urządzeń, w tym dotyczące bezpieczeństwa, prywatności i korzystania z mediów społecznościowych

  • Oferuj różnorodne możliwości uczenia się. Uczniowie powinni mieć możliwość wyboru, jak chcą uczyć się. Oferuj różnorodne zadania i projekty, które wymagają od uczniów wykorzystania ich urządzeń w kreatywny sposób

  • Udostępniaj quizy lub materiały edukacyjne w celu sprawdzenia wiedzy lub prezentacji treści


Przykłady wykorzystania urządzeń mobilnych w formule BYOD w celu zaangażowania uczniów


  • Użyj urządzeń do tworzenia treści. Zachęcaj uczniów do tworzenia treści, takich jak prezentacje, filmy, artykuły lub blogi. Uczniowie mogą wykorzystać swoje urządzenia, aby wyrazić siebie i podzielić się swoimi pomysłami z innymi

  • Użyj urządzeń do współpracy. Zachęcaj uczniów do współpracy przy projektach i zadaniach. Uczniowie mogą wykorzystać swoje urządzenia do komunikowania się ze sobą, dzielenia się informacjami i pracowania nad wspólnymi projektami

  • Użyj urządzeń do odkrywania i badania interesujących tematów. Uczniowie mogą korzystać z internetu, aplikacji i innych źródeł, aby znaleźć informacje na interesujące ich tematy



Smartfony mogą być zarówno szansą, jak i zagrożeniem dla nauczycieli i uczniów podczas prowadzenia zajęć lekcyjnych. Wszystko zależy od tego, jak są wykorzystywane i jakie są ustalone zasady ich użycia. Nauczyciele powinni być świadomi zarówno korzyści, jak i zagrożeń związanych z wykorzystaniem smartfonów na lekcji i podejmować świadome decyzje o ich włączaniu lub wyłączaniu w zależności od celu i charakteru lekcji. Uczniowie powinni być edukowani o odpowiedzialnym i bezpiecznym korzystaniu z smartfonów i internetu oraz o konsekwencjach ich nadużywania lub nadmiernego używania. Smartfony mogą być przyjacielem lub wrogiem nauczyciela i ucznia - wszystko zależy od tego, jak się z nimi obchodzimy.


O tym jak mądrze i skutecznie wykorzystać smartfon lub tablet podczas prowadzenie zajęć lekcyjnych z korzyścią dla nauczyciela i ucznia w formule BYOD dowiesz się podczas tego programu szkoleniowego.

Zapisz się indywidualnie lub zamów szkolenie dla wszystkich nauczycieli z placówki.




Powiązane tematy

Sztuczna inteligencja (AI) w edukacji - najlepsze rozwiązania wspierające pracę nauczycieli.

Zobacz czym jest sztuczna inteligencja i jak AI może pomóc nauczycielom w planowaniu zajęć?


Przyszłość należy do kreatywnych.

Kreatywność to najważniejsza kompetencja naszych czasów. Zobacz jak rozwijać kreatywność w edukacji i co ma z tym wspólnego Chat GPT?


Szkolenia dla nauczycieli
  • Start
  • Rady Pedagogiczne
  • Pracownie AI i STEM
  • Darmowe webinary
  • Wideoszkolenia
  • Wiedza
  • Strefa korzyści
  • Pomoce dydaktyczne
  • Pakiety szkoleń
  • Pakiet edukacja 360
  • Kontakt
  • Zaloguj się...

kontakt@aktywnynauczyciel.pl

Akredytacja Pomorskiego Kuratora Oświaty

Wpis do ewidencji Placówek Doskonalenia Nauczycieli prowadzonej przez woj. pomorskie nr 3/2020

Copyright ©2025 2AM

Aktywny Nauczyciel Facebook
Aktywny Nauczyciel YouTube
Aktywny Nauczyciel Instagram
Aktywny Nauczyciel Instagram
Aktywny Nauczyciel Linkedin
Cookies
Korzystamy z plików cookies, by móc jak najlepiej dostosować stronę do Twoich potrzeb. Odwiedzając tę stronę, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies.

Necessary cookies are crucial for the website to function and cannot be switched off in our systems. They are usually only set in response to actions made by you which amount to a request for services, such as setting your privacy preferences, logging in or filling in forms. You can set your browser to block or alert you about these cookies, but some parts of the site will not then work. These cookies do not store any personally identifiable information.


Functional cookies enable the website to provide enhanced functionality and personalization. They may be set by us or by third party providers whose services we have added to our pages. If you do not allow these cookies then some or all of these services may not function properly.


Targeting cookies may be set through our site by our advertising partners. They may be used by those companies to build a profile of your interests and show you relevant adverts on other sites. They do not store directly personal information, but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies, you will experience less targeted advertising.


Performance cookies allow us to count visits and traffic sources so we can measure and improve the performance of our site. They help us to know which pages are the most and least popular and see how visitors move around the site. All information these cookies collect is aggregated and therefore anonymous. If you do not allow these cookies we will not know when you have visited our site, and will not be able to monitor its performance.


Uncategorized cookies are cookies that don’t have a category according to their type or purporse.