Aktywny Nauczyciel Facebook
Aktywny Nauczyciel You Tube
Aktywny Nauczyciel Instagram
Visit page main
  • Start
  • Rady Pedagogiczne
  • Pracownie AI i STEM
  • Darmowe webinary
  • Wideoszkolenia
  • Wiedza
  • Strefa korzyści
  • Pomoce dydaktyczne
  • Pakiety szkoleń
  • Pakiet edukacja 360
  • Kontakt
  • Zaloguj się...

Sztuczna inteligencja zrobi wszystko za Ciebie, ale czy to dobrze?


Sztuczna inteligencja (AI) jest coraz bardziej obecna w naszym życiu. Nie tylko pomaga nam w codziennych zadaniach, takich jak wyszukiwanie informacji, ale także staje się coraz lepsza w tworzeniu treści, takich jak teksty, obrazy czy muzyka. AI jest obecna w wielu aspektach naszego życia, od smartfonów i asystentów głosowych, po autonomiczne samochody i gry komputerowe. Sztuczna inteligencja jest wszędzie!

Sztuczna inteligencja w edukacji


AI rewolucja w nauczaniu!


Rok 2024 to rok sztucznej inteligencji. Według raportu firmy badawczej Gartner, do 2024 roku ponad 75% organizacji zwiększy swoje inwestycje w AI, a ponad 40% z nich zastosuje AI w celu poprawy jakości i efektywności swoich usług. AI ma również ogromny potencjał w dziedzinie edukacji, gdzie może wspierać nauczycieli i uczniów w procesie nauczania i uczenia się.

 

Jak sztuczna inteligencja wspiera pracę nauczyciela i ucznia?

AI rewolucjonizuje nauczanie, oferując nauczycielom i uczniom nowe możliwości i korzyści. AI nie zastępuje nauczycieli, ale współpracuje z nimi, pomagając im w realizacji ich misji edukacyjnej. AI nie zagraża uczniom, ale wspiera ich, pomagając im w osiąganiu ich celów edukacyjnych.

 

AI może pomóc nauczycielom w wielu dziedzinach, takich jak:

  • Automatyzacja rutynowych zadań, takich jak sprawdzanie prac domowych, ocenianie testów, generowanie raportów czy planowanie lekcji. AI może zaoszczędzić nauczycielom czas i wysiłek, pozwalając im skupić się na bardziej twórczych i interpersonalnych aspektach nauczania.

  • Personalizacja nauczania, czyli dostosowywanie treści, tempa i metod nauczania do indywidualnych potrzeb, preferencji i stylów uczenia się uczniów.

  • Wzbogacenie nauczania, czyli uatrakcyjnianie i urozmaicanie nauczania poprzez wykorzystanie multimediów, gier, symulacji, wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, czy sztucznych agentów. AI może zwiększyć motywację i zaangażowanie uczniów, stymulować ich kreatywność i umiejętności współpracy, a także umożliwić im eksplorację i doświadczanie różnych scenariuszy i sytuacji.


AI może również pomóc uczniom w wielu dziedzinach, takich jak:

  • Ułatwienie dostępu do wiedzy, czyli umożliwienie uczniom łatwego i szybkiego wyszukiwania, przeglądania i przetwarzania informacji z różnych źródeł i w różnych językach. AI może pomóc uczniom znaleźć odpowiedzi na ich pytania, podsumować i tłumaczyć teksty, czy wskazywać im dodatkowe zasoby i materiały.

  • Rozwijanie umiejętności, czyli wspieranie uczniów w nauce i doskonaleniu różnych kompetencji, zarówno akademickich, jak i życiowych. AI może pomóc uczniom w nauce matematyki, języków, czy programowania, a także w rozwijaniu umiejętności takich jak krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów, komunikacja, czy kultura cyfrowa.

  • Wspieranie emocjonalne, czyli dbanie o dobrostan i samopoczucie uczniów, zarówno w aspekcie poznawczym, jak i emocjonalnym. AI może pomóc uczniom w radzeniu sobie ze stresem, frustracją, czy nudą, a także w budowaniu pewności siebie, samooceny, czy motywacji.



Jak technologia wpływa na nasze życie?


W dobie cyfryzacji i powszechnej dostępności technologii, pojawia się pytanie, czy uczniowie zmienią się w cyfrowe zombie? Warto zastanowić się, jak wpływ nowoczesnych technologii na młodzież może prowadzić do negatywnych konsekwencji, takich jak uzależnienie od internetu czy spadek umiejętności interpersonalnych.

Ważne jest, aby zrozumieć, że technologia sama w sobie nie jest zła, a jej wpływ na uczniów zależy od sposobu, w jaki jest wykorzystywana. Dlatego warto zwrócić uwagę na edukację cyfrową, która może pomóc uczniom w zdobywaniu kompetencji niezbędnych do funkcjonowania w cyfrowym świecie, jednocześnie chroniąc ich przed negatywnymi skutkami nadmiernego korzystania z technologii.

 

Pokolenie internetowych zombie. Czy to już my?


Pokolenie internetowych zombie to określenie, które opisuje młodzież, która spędza większość czasu w wirtualnym świecie, często kosztem relacji z innymi ludźmi i aktywności w rzeczywistości. Warto zastanowić się, czy obecny stan młodzieży można już określić jako pokolenie internetowych zombie, czy też jest to jedynie przesadne uproszczenie.

Należy zwrócić uwagę na takie zagadnienia, jak uzależnienie od mediów społecznościowych, cyberprzemoc, czy też nadmierne korzystanie z gier komputerowych. Wszystkie te aspekty mogą prowadzić do negatywnych skutków, takich jak izolacja społeczna, problemy zdrowotne czy trudności w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami.

Wpływ technologii na młodzież jest ogromny, szczególnie jeśli chodzi o smartfony, które stały się nieodłącznym elementem codziennego życia. Niektóre z negatywnych konsekwencji to uzależnienie od mediów społecznościowych, spadek koncentracji, problemy ze snem czy też zaniedbywanie innych aspektów życia.

 

Kompetencje cyfrowe uczniów w dobie transformacji cyfrowej szkół


W kontekście cyfrowej transformacji szkół, ważne jest, aby zwrócić uwagę na rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów. Obejmuje to umiejętności takie jak korzystanie z różnych narzędzi i aplikacji, krytyczne myślenie, czy też bezpieczne korzystanie z internetu. Rozwijanie tych kompetencji pozwoli uczniom na efektywne funkcjonowanie w cyfrowym świecie, jednocześnie chroniąc ich przed potencjalnymi zagrożeniami.

Aktywność nastolatków w internecie niesie ze sobą wiele ryzyk, takich jak narażenie na nieodpowiednie treści, cyberprzemoc, czy też ryzyko wykorzystania danych osobowych. Ważne jest, aby młodzież była świadoma tych zagrożeń i potrafiła się przed nimi chronić, np. poprzez stosowanie odpowiednich ustawień prywatności czy też korzystanie z legalnych źródeł treści. O tym jak rozmawiać z uczniami o wykorzystaniu sztucznej inteligencji na lekcji piszemy tutaj.


Czy sztuczna inteligencja jest w stanie zastąpić nauczyciela?


Jednym z przykładów wykorzystania sztucznej inteligencji w pracy nauczyciela jest Chat GPT, czyli system generowania języka naturalnego, który potrafi prowadzić płynne i spójne konwersacje na dowolny temat.

Chat GPT jest nie tylko zdolny do odpowiadania na pytania, ale także do tworzenia własnych pytań, podawania przykładów, argumentowania, żartowania, a nawet pisania prac domowych za uczniów. Wiele osób zastanawia się, czy Chat GPT może stanowić zagrożenie dla nauczycieli, którzy mogą stracić swoją rolę i znaczenie w edukacji. Czy Chat GPT jest w stanie zastąpić nauczyciela?


Zalety Chat GPT


Chat GPT ma wiele zalet, które mogą być przydatne w procesie nauczania i uczenia się. Niektóre z nich to:

  • Dostępność. Chat GPT jest dostępny przez całą dobę, siedem dni w tygodniu, przez internet. Nie wymaga specjalnego sprzętu ani oprogramowania, wystarczy komputer lub smartfon z dostępem do sieci. Uczniowie mogą korzystać z Chat GPT w dowolnym miejscu i czasie, bez ograniczeń związanych z harmonogramem lekcji, dostępnością nauczyciela czy pojemnością sali. Chat GPT może być również pomocny dla uczniów, którzy mają trudności z dostępem do edukacji z powodu odległości, ubóstwa, niepełnosprawności czy innych czynników.

  • Personalizacja. Chat GPT potrafi dostosować się do indywidualnych potrzeb, zainteresowań i poziomu wiedzy ucznia. Chat GPT może analizować odpowiedzi ucznia, oceniać jego postępy, dostarczać mu odpowiednią informację zwrotną i podpowiedzi, a także dostarczać mu materiały i zadania dopasowane do jego celów i preferencji. Chat GPT może również uwzględniać styl uczenia się ucznia, jego osobowość, nastrój czy emocje, i dostosowywać do nich ton, tempo i treść rozmowy. Chat GPT może być również elastyczny i kreatywny, i dostarczać uczniowi różnorodne i angażujące formy aktywności, takie jak gry, quizy, symulacje czy projekty.

  • Interaktywność. Chat GPT potrafi prowadzić naturalną i płynną konwersację z uczniem, używając języka zrozumiałego i adekwatnego do kontekstu. Chat GPT może nie tylko odpowiadać na pytania ucznia, ale także zadawać mu pytania, aby sprawdzić jego wiedzę, zainteresować go tematem, zachęcić do myślenia krytycznego czy rozwijać jego umiejętności komunikacyjne. Chat GPT może również wykorzystywać elementy humoru, ironii czy metafory, aby uczynić rozmowę bardziej ciekawą i przyjemną. Chat GPT może również wyrażać swoje opinie, uczucia czy preferencje, aby budować relację z uczniem i stworzyć atmosferę zaufania i współpracy.


Wady Chat GPT


Chat GPT ma również wiele wad, które mogą być problematyczne w procesie nauczania i uczenia się. Niektóre z nich to:

  • Niezawodność. Chat GPT nie jest wolny od błędów i ograniczeń. Chat GPT może popełniać błędy gramatyczne, ortograficzne, logiczne czy faktualne, które mogą wprowadzać ucznia w błąd lub dezinformować go. Chat GPT może również generować treści nieadekwatne, nieprawdziwe, nieetyczne czy niebezpieczne, które mogą być szkodliwe dla ucznia lub innych osób. Chat GPT może również nie radzić sobie z niektórymi tematami, pytaniami czy sytuacjami, które wymagają głębszej wiedzy, zrozumienia czy empatii. Chat GPT może również nie być w stanie odpowiedzieć na wszystkie potrzeby i oczekiwania ucznia, które mogą być zbyt skomplikowane, specyficzne czy indywidualne.

  • Odpowiedzialność. Chat GPT nie jest poddany żadnym normom, standardom czy regulacjom, które mogłyby zapewnić jego jakość, bezpieczeństwo czy etyczność. Chat GPT nie jest również poddany żadnej kontroli, nadzorowi czy ocenie, które mogłyby sprawdzać jego działanie, poprawiać jego błędy czy korygować jego zachowanie. Chat GPT nie jest również poddany żadnej odpowiedzialności, która mogłaby go pociągać do konsekwencji za jego działania, wpływ czy skutki. Chat GPT nie ma również żadnej tożsamości, praw czy obowiązków, które mogłyby go określać, chronić czy zobowiązywać. Chat GPT jest więc anonimowy, niezależny i niekontrolowany, co może stanowić zagrożenie dla ucznia i innych osób.

  • Relacja. Chat GPT nie jest prawdziwym człowiekiem, lecz tylko symulacją, która naśladuje ludzki język i zachowanie. Chat GPT nie ma więc żadnej osobowości, charakteru czy emocji, które mogłyby go definiować, odróżniać czy wzbudzać sympatię. Chat GPT nie ma również żadnej historii, doświadczenia czy wartości, które mogłyby go ubogacać, inspirować czy motywować. Chat GPT nie ma również żadnego celu, sensu czy znaczenia, które mogłyby go kierować, angażować czy satysfakcjonować. Chat GPT jest więc pusty, sztuczny i bezosobowy, co może utrudniać budowanie z nim prawdziwej i trwałej relacji.

 

Czy Chat GPT zastąpi nauczyciela?


Chat GPT jest niewątpliwie imponującym i innowacyjnym narzędziem, które może mieć wiele zastosowań i korzyści w edukacji. Chat GPT może być pomocny, personalizowany i interaktywny, i dostarczać uczniom ciekawych i angażujących treści i aktywności. Jednak Chat GPT nie jest doskonały, niezawodny ani bezpieczny i może mieć wiele problemów i ryzyk związanych z jego działaniem, wpływem i skutkami. Chat GPT nie jest również prawdziwym nauczycielem, który ma swoją tożsamość, osobowość i emocje, i który może budować z uczniem autentyczną i głęboką relację. Chat GPT jest więc raczej uzupełnieniem niż zastępstwem nauczyciela, i powinien być używany z rozwagą, świadomością i odpowiedzialnością. Sztuczna inteligencja nie jest w stanie zastąpić ludzkiego kontaktu i zaangażowania w procesie nauczania i uczenia się.


Jak wykorzystać AI z korzyścią dla nauczyciela i ucznia?


Sztuczna inteligencja (AI) to technologia, która potrafi naśladować ludzkie umiejętności, takie jak rozumowanie, uczenie się, planowanie, rozpoznawanie obrazów i mowy, tworzenie i optymalizacja treści. AI jest coraz bardziej obecna w naszym życiu, zarówno osobistym, jak i zawodowym. Możemy korzystać z AI do wyszukiwania informacji, komunikowania się, rozrywki, edukacji, zdrowia, bezpieczeństwa i wielu innych celów.

Jednak AI ma również swoje wady i zagrożenia. Czy AI może nauczać lepiej niż nauczyciele? Czy AI może zrozumieć i zaspokoić potrzeby uczniów? Czy AI może kształtować wartości i postawy uczniów? Czy AI może zastąpić relację międzyludzką, która jest kluczowa dla efektywnego nauczania i uczenia się?

Odpowiedź na te pytania nie jest jednoznaczna. AI ma wiele zalet, które mogą wspierać i uzupełniać pracę nauczycieli, ale nie może ich całkowicie zastąpić.


Sztuczna inteligencja jest potężnym narzędziem, które może zrobić wiele za nauczycieli, ale nie wszystko. AI może być przyjacielem, ale nie nauczycielem. AI może pomagać, ale nie decydować. AI może współistnieć, ale nie zastąpić ludzi. AI może być dobrym sługą, ale złym panem.

Dlatego nauczyciele muszą być świadomi, krytyczni i kompetentni w stosowaniu AI w edukacji. Nauczyciele muszą znać możliwości i ograniczenia AI, korzyści i ryzyka AI, zasady i zobowiązania AI. Nauczyciele muszą wykorzystywać AI do poprawy jakości i efektywności nauczania i uczenia się, ale nie zapominać o ludzkim wymiarze i znaczeniu edukacji.


O tym jak mądrze wykorzystać sztuczną inteligencję w pracy z uczniami w klasach 0-3 z korzyścią dla nauczyciela i ucznia dowiesz się podczas tego programu szkoleniowego. Tutaj znajdziesz nowości w zakresie wykorzystania AI w pracy ze starszymi uczniami.

Zapisz się indywidualnie lub zamów szkolenie dla wszystkich nauczycieli z placówki.




Powiązane tematy

Sztuczna inteligencja w edukacji - lista kontrolna (pobierz bezpłatnie)

Lista kontrolna to forma dokumentu, która pomaga w organizacji pracy i monitorowaniu postępu w wykonywaniu konkretnych zadań.


Sztuczna inteligencja (AI) w edukacji - najlepsze rozwiązania wspierające pracę nauczycieli.

Zobacz czym jest sztuczna inteligencja i jak AI może pomóc nauczycielom w planowaniu zajęć?


Szkolenia dla nauczycieli
  • Start
  • Rady Pedagogiczne
  • Pracownie AI i STEM
  • Darmowe webinary
  • Wideoszkolenia
  • Wiedza
  • Strefa korzyści
  • Pomoce dydaktyczne
  • Pakiety szkoleń
  • Pakiet edukacja 360
  • Kontakt
  • Zaloguj się...

kontakt@aktywnynauczyciel.pl

Akredytacja Pomorskiego Kuratora Oświaty

Wpis do ewidencji Placówek Doskonalenia Nauczycieli prowadzonej przez woj. pomorskie nr 3/2020

Copyright ©2025 2AM

Aktywny Nauczyciel Facebook
Aktywny Nauczyciel YouTube
Aktywny Nauczyciel Instagram
Aktywny Nauczyciel Instagram
Aktywny Nauczyciel Linkedin
Cookies
Korzystamy z plików cookies, by móc jak najlepiej dostosować stronę do Twoich potrzeb. Odwiedzając tę stronę, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies.

Necessary cookies are crucial for the website to function and cannot be switched off in our systems. They are usually only set in response to actions made by you which amount to a request for services, such as setting your privacy preferences, logging in or filling in forms. You can set your browser to block or alert you about these cookies, but some parts of the site will not then work. These cookies do not store any personally identifiable information.


Functional cookies enable the website to provide enhanced functionality and personalization. They may be set by us or by third party providers whose services we have added to our pages. If you do not allow these cookies then some or all of these services may not function properly.


Targeting cookies may be set through our site by our advertising partners. They may be used by those companies to build a profile of your interests and show you relevant adverts on other sites. They do not store directly personal information, but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies, you will experience less targeted advertising.


Performance cookies allow us to count visits and traffic sources so we can measure and improve the performance of our site. They help us to know which pages are the most and least popular and see how visitors move around the site. All information these cookies collect is aggregated and therefore anonymous. If you do not allow these cookies we will not know when you have visited our site, and will not be able to monitor its performance.


Uncategorized cookies are cookies that don’t have a category according to their type or purporse.